Vælg en side

curriculum vitae

Arbejde og uddannelser

Personlige oplysninger

Navn:                      Thomas Wichmann

Adresse:                  Strømmen 3A 1MF, 8960 Randers SØ

Tlf.nr.:                     3158 1558

E-mail:                     wichmail@hotmail.com

Fødselsdato:            11. marts 1978

Resumé

Det meste af min pædagogiske erhvervserfaring kommer fra Specialområdet. En rød tråd gennem stort set hele mit erhvervsmæssige liv, har været mennesker i udsatte positioner. I mit arbejde er nøgleordene
ordentlighed, samarbejde, struktur og stabilitet. Dette altid med et fokus på, at nå hele vejen rundt om det enkelte menneske. Hermed ment både med mennesket, pårørende og samarbejdspartnere. Det er vigtigt for mig at borgeren føler tiltro og tillid til at personalet ønsker det bedste for dem.
Mine ambitioner for fremtiden er forsat ledelse indenfor det socialpædagogiske virke., dog ønsker jeg at udvide mit ledelsesmæssigt ansvar. Jeg har påbegyndt en Diplom i Ledelse, og gennemført Obligatorisk modul “Ledelse af medarbejdere i faglig udvikling” og valgmodulet ”Ledelse og Coaching”.  En uddannelse som jeg ønsker at færdiggøre. Jeg har ambitioner for,  at forsætte min karrierer som leder og oplever, at jeg er god til både de personlige, personalemæssige og ledelsesmæssige aspekter.
Som Administrativ Leder ved Habitus har jeg blandt andet være med til at nedbringe vores sygefravær med 4%, og har taget aktiv del i de nye tiltag om ”bæredygtige mødeplaner”.

Erhvervserfaringer

02/2025 – ?? Administrativ Agent – Birkebakken S/I

Interim stilling som Administrativ Agent efter omstrukturering af det administrative personale, således dette bliver teambaseret med delegeret ledelse. Birkebakken S/I består af 3 boafdelinger og en STU og ca 170 medarbejdere.
Væsentlige funktioner.:
– Udarbejde og følge budgetter
– Følge og sparre med medarbejdere omkring vagtplanerne
– HR-ansvar
– Kontrakter
– Overblik over vagtplan – herunder arbejdstidsregler
– Overblik over budget ift. vagtplan
– Sygefraværssamtaler
– Tjenstlige samtaler
– Kompetenceudvikling af TAP
– Kontakt til de faglige organisationer
– Nøgleadministration
– Controller
– Kontakt til Jysk børneforsorg/Fredehjem – især ift. løn og betaling af fakturaer
– Kontakt til sagsbehandlere ift. kontrakter m.m.
– Facilitator for køkkenteam og opfølgning på Fødevarestyrelsen

10/2024 – 02/2025      Interim Administrativ Leder, Birkebakken S/I

Midlertidig ansættelse i 4 måneder
Birkebakken er en selvejende institution for børn og unge med betydelig og varig fysisk og/eller psykisk funktionsnedsættelse, som tilbyder STU-undervisning, botilbud, 

– Udarbejde og følge budgetter
– Følge og sparre med medarbejdere omkring vagtplanerne
– HR-ansvar
– Kontrakter
– Overblik over vagtplan – herunder arbejdstidsregler
– Overblik over budget ift. vagtplan
– Sygefraværssamtaler
– Tjenstlige samtaler
– MUS med TAP (Teknisk og Administrativ Personale)
– Kontakt til de faglige organisationer
– Nøgleadministration
– Direkte leder for TAP (Teknisk og Administrativ Personale)
– Controller
– Kontakt til Jysk børneforsorg/Fredehjem – især ift. løn og betaling af fakturaer
– Kontakt til sagsbehandlere ift. kontrakter m.m.
– Facilitator for køkkenteam og opfølgning på Fødevarestyrelsen

04/2023 – 05/2024             Direktør & Afdelingsleder, Station Nord ApS

På Station Nord er vi godkendt til fem pædagogiske metoder.

KAT-kassen: en kognitivt baseret redskabskasse til samtaler, der gør det abstrakte, følelsesmæssige synligt og målbart. Herunder netværkskort, årshjul, ugeskema, udvidelse af det affektive ordforråd, og andet. Velegnet til unge, der har svært ved at se eller sætte ord på deres psykiske svingninger over tid.​

Social færdighedstræning: forbedring af både verbale og nonverbale sociale færdigheder, der skal gøre den unge til en bedre og mere moden spiller i forskellige sociale arenaer. Der arbejdes med sidemandsoplæring, rollespil, rollemodeller, og feedback.​

Motiverende samtale: Undersøgelse af den unges motivationsfaktorer og værdier: hvad taler for og imod en given adfærd? Ambivalens og arbejdet med forandringsudsagn er altid en central del af de pædagogiske samtaler, der føres med den unge fra dag 1.​

Hash Afvænningsprogram (HAP): Et misbrugsbehandlingsprogram målrettet hashmisbrug, der passer rigtig godt sammen med den motiverende samtale som pædagogisk redskab. Vi har fastansatte psykologer, der varetager misbrugsbehandling til vores beboere efter behov.​

Kognitiv terapi: Vi har fastansatte psykologer, der varetager kognitiv terapi til vores beboere efter behov.

Afdelingen består af op til 10 unge og 9 personaler, som har kørt med en arbejdsplan på et 6 ugers rul. Det har været mit ansvar at .:

  1. Sikre kvaliteten i samarbejdet med sagsbehandlerne
  2. Sikre at vi overholder den unges §141 handleplan
  3. Sikre at vores daglige arbejde opnår de udviklet mål
  4. Sikre ugentligt information til sagsbehandler og forældre
  5. Vagtplan
  6. Overholdelse af Økonomiske budgetter
  7. Opfølgning på medarbejdere
  8. Ansættelser
  9. Sikre kvaliteten af vores dokumentation
  10. Sikre kvaliteten af statusrapporter
  11. Diverse IT-relateret opgaver
  12. Afholdelse af MUS- & Trivselssamtaler
  13. Vikardækning ved Sygdom og Ferie
  14. Årshjulsplanlægning

En af styrkerne ved at arbejde som leder på Station Nord er blandt andet at man indgår i det pædagogiske arbejde på afdelingen, og kan få og give sparring til de ansatte samtidig med at man samarbejder med 9 ledelseskollegaer. Der er fokus på nærledelse, hvorfor jeg er tilstede på afdelingen i det daglige og arbejder sammen med personalet. Et samarbejde der bygger på tillid og gensidig respekt.

06/2022             Afdelingsleder, Aktiv Weekend afdeling Dalgasgade

Som afdelingsleder har jeg haft ansvaret for drift af afdeling Dalgasgade. Herunder personaleansvaret. Ligeledes har jeg haft ansvaret for at følge Aktiv Weekends værdigrundlaget og den pædagogiske tænkning.:

Den pædagogiske tænkning AW’s værdigrundlag:

  1. De unge er i centrum
  2. Det skal være en god oplevelse at være ung på AW
  3. Vi respekterer de unge – i tale og i handling
  4. Det skal være en god oplevelse at være medarbejder på AW
  5. Tryghed på arbejdspladsen
  6. Faglig udvikling

Afdelingen består af op til 5 unge og 6 personaler, som har kørt med en arbejdsplan på et 6 ugers rul. Det har været mit ansvar at .:

  1. Sikre kvaliteten i samarbejdet med sagsbehandlerne
  2. Sikre at vi overholder den unges §141 handleplan
  3. Sikre at vores daglige arbejde opnår de udviklet mål
  4. Sikre ugentligt information til sagsbehandler og forældre
  5. Vagtplan
  6. Overholdelse af Økonomiske budgetter
  7. Opfølgning på medarbejdere
  8. Ansættelser
  9. Sikre kvaliteten af vores dokumentation
  10. Sikre kvaliteten af statusrapporter
  11. Diverse IT-relateret opgaver
  12. Afholdelse af MUS- & Trivselssamtaler
  13. Vikardækning ved Sygdom og Ferie
  14. Årshjulsplanlægning

En af styrkerne ved at arbejde som leder hos Aktiv Weekend er blandt andet at man indgår i det pædagogiske arbejde på afdelingen, og kan få og give sparring til de ansatte samtidig med at man samarbejder med 9 ledelseskollegaer.

2021- 2022        Administrativ Leder, Habitus Huset Midtjylland
Som Administrativ Leder har jeg haft ansvaret for.:

  • Mødeplan for 13 teams
  • laver Indmøde-rul for 82 medarbejdere
  • Samarbejder med ledelsesteamet om at kvalitetssikre UVP og statusrapporter
  • Intro planlægning for nye medarbejdere
  • Vikardækning ved ledige indmøder og ved sygdom eller anden fravær
  • Timeoptælling hver 14 dag
  • Lønark – alle medarbejdere
  • Bagvagt ledelse i weekend og ferier
  • Kontering
  • Ferieplanlægning og sikre dækning ved borgerne.
  • Sygdom, fravær og barsel, statistikker over sygefravær, opfølgning på tendenser og overblik over sygefraværstendenser. Herunder også opfølgning på sygdom og sikre om arbejdspladsen kan medvirke til en fornuftig tilbagevendigsplan
  • Med i team om medarbejdernes sikkerhed og valg af system til overfaldsalarmer.
  • Teknisk assistance og oplæring af teamleders til tastning i mødeplaner.
  • Strukturering og været tovholder på nye procedure.
  • Fokus på arbejdsmiljø
  • Udrulning af århjul
  • Ansvarlig for indkøb af hygiejnemidler, hjælpemidler der bruges på daglig basis
  • Ansvarlig for indkøb ved Lyreco
  • Deltagelse og kvalitetssikre overlap

2018 – 2021              Socialpædagog, Fonden Kanonen Afd. Galten

Døgnmedarbejder – Arbejder i blandet vagter, weekender og helligdage.
Primær Kontaktperson – Overblik over behandlingsarbejdet, samt kontakt med alle samarbejdspartnere herunder kommuner, forældre, kriminalforsorgen, pårørende, helbredssystemet for 2 borgere. Opretter og evaluerer delmål i henhold til §141 handleplan.
Statusbeskrivelser og opdatering af ICS
Sekundær kontaktperson – Understøttelse af kollega og deler ansvaret med primær kontaktperson.
Lønudvalg medlem – Medlem af udvalg hvor Løn er i fokus.
Praktikvejleder – Vejleder af studerende fra Pædagogseminarium i Aarhus

2017 – 2018             Socialpædagog, Region Midtjylland SUA, Granbakken bo- & aktivitetscenter Afd.
Askegården.
Døgnmedarbejder -Arbejde primært aften og Weekendvagter samt helligdage
Primær Kontaktperson – Overblik over behandlingsarbejdet, samt kontakt med alle samarbejdspartnere herunder kommuner, forældre, kriminalforsorgen, pårørende, helbredssystemet for 2-4 borgere. Opretter og evaluerer delmål i henhold til kommunal handleplan. Dokumentationsarbejde og primær i forhold til VUM statusbeskrivelser
Bostøtte for borger i ekstern bolig – Bostøtte til borger i egen lejlighed, med fokus på dagligdags udfordringer, samt sikre økonomi og overblik over kontakt med myndigheder
Superbruger Bosted/ Sensum
IT-Ansvarlig – Ansvarlig for IT-Drift og kontakt med regionens IT-afdeling
Teamkoordinator – overordnet overblik over behandlingsarbejdet for 4 borger samt overblik over samarbejdet med sundhedssystem, og sikre at alle elementer i arbejdet udføres rettidigt. Sikre at handleplaner følges og opfølgning på indsatser. Ansvaret for at teammedlemmer er informeret og er opdateret.
TR-Suppleant – Suppleant for Tillidsrepræsentant og sparring ved eventuelle udfordringer

2013 – 2017             Omsorgsmedhjælper, Region midtjylland SUA, Granbakken bo- & aktivitetscenter Afd. Askegården.
Døgnmedarbejder
Primær Kontaktperson Arbejde primært aften og Weekendvagter samt helligdage
Primær Kontaktperson – Overblik over behandlingsarbejdet, samt kontakt med alle samarbejdspartnere herunder kommuner, forældre, kriminalforsorgen, pårørende, helbredssystemet for 2-4 borgere. Opretter og evaluerer delmål i henhold til kommunal handleplan. Dokumentationsarbejde og primær i forhold til VUM statusbeskrivelser
Bostøtte for borger i ekstern bolig – Bostøtte til borger i egen lejlighed, med fokus på dagligdags udfordringer, samt sikre økonomi og overblik over kontakt med myndigheder
Superbruger Bosted/ Sensum
IT-Ansvarlig – Ansvarlig for IT-Drift og kontakt med regionens IT-afdeling
Teamkoordinator – overordnet overblik over behandlingsarbejdet for 4 borger samt overblik over samarbejdet med sundhedssystem, og sikre at alle elementer i arbejdet udføres rettidigt. Sikre at handleplaner følges og opfølgning på indsatser. Ansvaret for at teammedlemmer er informeret og er opdateret.
TR-Suppleant – Suppleant for Tillidsrepræsentant og sparring ved eventuelle udfordringer

2008 – 2013             Fast nattevagt, Region midtjylland SUA, Granbakken bo- & aktivitetscenter Afd.
Egegården. – arbejde som vågen nattevagt i 7-7 ordning.
Ansvarlig for rengøringsartikler – ansvaret for bestilling og ændringer i de midler der benyttes samt sikre alle sikkerhedsdatablade er tilgængelige og følges.
IT-Ansvarlig – Ansvarlig for IT-Drift og kontakt med regionens IT-afdeling

Arbejde som tilkaldevikar

2012 – 2014             Omsorgsmedhjælper tilkaldevikar, Region Nordjylland, Sødis Bakke
Afdeling for sær foranstaltninger
Borgere med udviklingshæmning hvortil flere har dom

2011 – 2013             Omsorgsmedhjælper tilkaldevikar, Randers Kommune, Holberghus
Børn og unge med ASF, ADHD

2009 – 2011             Omsorgsmedhjælper tilkaldevikar, Norddjurs Kommune, Trekanten
Rød hus
Borgere med udviklingshæmning, og fysiske handicap

2009 – 2010             Omsorgsmedhjælper tilkaldevikar, Norddjurs Kommune, Nærheden
Enkeltmands projekt – Ung mand med Infantil autisme

2012 – 2014             Kommunal ledsager, Norddjurs Kommune
Kommunal ledsager for borger med udviklingshæmning.

Uddannelse

2014 – 2017             Professionsbachelor som Social- & Special pædagog
Via University College, Campus C, Merithold PA14SM

1996 – 1998             Lagerekspedient Elev,
Nymann Autoparts Grenå

1995 – 1996              HG – Handelsskolens Grunduddannelse,
Grenå Handelsskole

1984 – 1995              Folkeskole Bhv – 10 klasse,
Søndre skole Grenå

Sprog

Engelsk                   Tale, Skrive, Læse

Dansk                      Modersmål.

IT-kompetencer

Officepakken            Rutineret bruger.

Bosted/ Sensum       Superbruger

Opsætning & rep      Superbruger.

Fritidsinteresser

I min fritid bruger jeg tiden med min familie, og plejer min store interesse indenfor IT. Jeg bruger gerne min tid sammen med min familie og venner. Når jeg sysler med min store interesse for IT og tekniske detaljer, får jeg fornyet energi. Det kan blandt andet være ved at sidder med vagtplanlægningens puslespil

  • Når vejret er til det går jeg gerne en god lang tur i Vorup enge.
  • Er der tid til det læser jeg gerne en god krimibog, helst John Grisham, eller Stieg Larson
  • Hjernen får ny energi, når jeg roder med mine forskellige projekter indenfor mit interessefelt.

Kurser

2020               Observations Dokumentation

2020               KAT – Kognitiv Adfærds Terapi – overbygning

2020               Valgmodul Diplom i Ledelse – Ledelse og Coaching – Via

2019               ART-Træner uddannelse

2019               KAT – Kognitivt Adfærds Terapi

2018               Praktikvejleder kursus

2015               Nænsom Nødværge

2014               Førstehjælp

2013               Kursus i konflikthåndtering – genopfriskning.

2013               KRAP, Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende, Pædagogik
Psykologcenteret i Viborg

2012               Kursus i udviklingshæmning og psykiske lidelser.

2009               Kursus i konflikthåndtering