curriculum vitae
Arbejde og uddannelser
Personlige oplysninger
Navn: Thomas Wichmann
Adresse: Strømmen 3A 1MF, 8960 Randers SØ
Tlf.nr.: 3158 1558
E-mail: wichmail@hotmail.com
Fødselsdato: 11. marts 1978
Resumé
Det meste af min pædagogiske erhvervserfaring kommer fra Specialområdet. En rød tråd gennem stort set hele mit erhvervsmæssige liv, har været mennesker i udsatte positioner. I mit arbejde er nøgleordene
ordentlighed, samarbejde, struktur og stabilitet. Dette altid med et fokus på, at nå hele vejen rundt om det enkelte menneske. Hermed ment både med mennesket, pårørende og samarbejdspartnere. Det er vigtigt for mig at borgeren føler tiltro og tillid til at personalet ønsker det bedste for dem.
Mine ambitioner for fremtiden er forsat ledelse indenfor det socialpædagogiske virke., dog ønsker jeg at udvide mit ledelsesmæssigt ansvar. Jeg har påbegyndt en Diplom i Ledelse, og gennemført Obligatorisk modul “Ledelse af medarbejdere i faglig udvikling” og valgmodulet ”Ledelse og Coaching”. En uddannelse som jeg ønsker at færdiggøre. Jeg har ambitioner for, at forsætte min karrierer som leder og oplever, at jeg er god til både de personlige, personalemæssige og ledelsesmæssige aspekter.
Som Administrativ Leder ved Habitus har jeg blandt andet være med til at nedbringe vores sygefravær med 4%, og har taget aktiv del i de nye tiltag om ”bæredygtige mødeplaner”.
Erhvervserfaringer
02/2025 – ?? Administrativ Agent – Birkebakken S/I
Interim stilling som Administrativ Agent efter omstrukturering af det administrative personale, således dette bliver teambaseret med delegeret ledelse. Birkebakken S/I består af 3 boafdelinger og en STU og ca 170 medarbejdere.
Væsentlige funktioner.:
– Udarbejde og følge budgetter
– Følge og sparre med medarbejdere omkring vagtplanerne
– HR-ansvar
– Kontrakter
– Overblik over vagtplan – herunder arbejdstidsregler
– Overblik over budget ift. vagtplan
– Sygefraværssamtaler
– Tjenstlige samtaler
– Kompetenceudvikling af TAP
– Kontakt til de faglige organisationer
– Nøgleadministration
– Controller
– Kontakt til Jysk børneforsorg/Fredehjem – især ift. løn og betaling af fakturaer
– Kontakt til sagsbehandlere ift. kontrakter m.m.
– Facilitator for køkkenteam og opfølgning på Fødevarestyrelsen
10/2024 – 02/2025 Interim Administrativ Leder, Birkebakken S/I
Midlertidig ansættelse i 4 måneder
Birkebakken er en selvejende institution for børn og unge med betydelig og varig fysisk og/eller psykisk funktionsnedsættelse, som tilbyder STU-undervisning, botilbud,
– Udarbejde og følge budgetter
– Følge og sparre med medarbejdere omkring vagtplanerne
– HR-ansvar
– Kontrakter
– Overblik over vagtplan – herunder arbejdstidsregler
– Overblik over budget ift. vagtplan
– Sygefraværssamtaler
– Tjenstlige samtaler
– MUS med TAP (Teknisk og Administrativ Personale)
– Kontakt til de faglige organisationer
– Nøgleadministration
– Direkte leder for TAP (Teknisk og Administrativ Personale)
– Controller
– Kontakt til Jysk børneforsorg/Fredehjem – især ift. løn og betaling af fakturaer
– Kontakt til sagsbehandlere ift. kontrakter m.m.
– Facilitator for køkkenteam og opfølgning på Fødevarestyrelsen
04/2023 – 05/2024 Direktør & Afdelingsleder, Station Nord ApS
På Station Nord er vi godkendt til fem pædagogiske metoder.
KAT-kassen: en kognitivt baseret redskabskasse til samtaler, der gør det abstrakte, følelsesmæssige synligt og målbart. Herunder netværkskort, årshjul, ugeskema, udvidelse af det affektive ordforråd, og andet. Velegnet til unge, der har svært ved at se eller sætte ord på deres psykiske svingninger over tid.
Social færdighedstræning: forbedring af både verbale og nonverbale sociale færdigheder, der skal gøre den unge til en bedre og mere moden spiller i forskellige sociale arenaer. Der arbejdes med sidemandsoplæring, rollespil, rollemodeller, og feedback.
Motiverende samtale: Undersøgelse af den unges motivationsfaktorer og værdier: hvad taler for og imod en given adfærd? Ambivalens og arbejdet med forandringsudsagn er altid en central del af de pædagogiske samtaler, der føres med den unge fra dag 1.
Hash Afvænningsprogram (HAP): Et misbrugsbehandlingsprogram målrettet hashmisbrug, der passer rigtig godt sammen med den motiverende samtale som pædagogisk redskab. Vi har fastansatte psykologer, der varetager misbrugsbehandling til vores beboere efter behov.
Kognitiv terapi: Vi har fastansatte psykologer, der varetager kognitiv terapi til vores beboere efter behov.
Afdelingen består af op til 10 unge og 9 personaler, som har kørt med en arbejdsplan på et 6 ugers rul. Det har været mit ansvar at .:
- Sikre kvaliteten i samarbejdet med sagsbehandlerne
- Sikre at vi overholder den unges §141 handleplan
- Sikre at vores daglige arbejde opnår de udviklet mål
- Sikre ugentligt information til sagsbehandler og forældre
- Vagtplan
- Overholdelse af Økonomiske budgetter
- Opfølgning på medarbejdere
- Ansættelser
- Sikre kvaliteten af vores dokumentation
- Sikre kvaliteten af statusrapporter
- Diverse IT-relateret opgaver
- Afholdelse af MUS- & Trivselssamtaler
- Vikardækning ved Sygdom og Ferie
- Årshjulsplanlægning
En af styrkerne ved at arbejde som leder på Station Nord er blandt andet at man indgår i det pædagogiske arbejde på afdelingen, og kan få og give sparring til de ansatte samtidig med at man samarbejder med 9 ledelseskollegaer. Der er fokus på nærledelse, hvorfor jeg er tilstede på afdelingen i det daglige og arbejder sammen med personalet. Et samarbejde der bygger på tillid og gensidig respekt.
06/2022 Afdelingsleder, Aktiv Weekend afdeling Dalgasgade
Som afdelingsleder har jeg haft ansvaret for drift af afdeling Dalgasgade. Herunder personaleansvaret. Ligeledes har jeg haft ansvaret for at følge Aktiv Weekends værdigrundlaget og den pædagogiske tænkning.:
Den pædagogiske tænkning AW’s værdigrundlag:
- De unge er i centrum
- Det skal være en god oplevelse at være ung på AW
- Vi respekterer de unge – i tale og i handling
- Det skal være en god oplevelse at være medarbejder på AW
- Tryghed på arbejdspladsen
- Faglig udvikling
Afdelingen består af op til 5 unge og 6 personaler, som har kørt med en arbejdsplan på et 6 ugers rul. Det har været mit ansvar at .:
- Sikre kvaliteten i samarbejdet med sagsbehandlerne
- Sikre at vi overholder den unges §141 handleplan
- Sikre at vores daglige arbejde opnår de udviklet mål
- Sikre ugentligt information til sagsbehandler og forældre
- Vagtplan
- Overholdelse af Økonomiske budgetter
- Opfølgning på medarbejdere
- Ansættelser
- Sikre kvaliteten af vores dokumentation
- Sikre kvaliteten af statusrapporter
- Diverse IT-relateret opgaver
- Afholdelse af MUS- & Trivselssamtaler
- Vikardækning ved Sygdom og Ferie
- Årshjulsplanlægning
En af styrkerne ved at arbejde som leder hos Aktiv Weekend er blandt andet at man indgår i det pædagogiske arbejde på afdelingen, og kan få og give sparring til de ansatte samtidig med at man samarbejder med 9 ledelseskollegaer.
2021- 2022 Administrativ Leder, Habitus Huset Midtjylland
Som Administrativ Leder har jeg haft ansvaret for.:
- Mødeplan for 13 teams
- laver Indmøde-rul for 82 medarbejdere
- Samarbejder med ledelsesteamet om at kvalitetssikre UVP og statusrapporter
- Intro planlægning for nye medarbejdere
- Vikardækning ved ledige indmøder og ved sygdom eller anden fravær
- Timeoptælling hver 14 dag
- Lønark – alle medarbejdere
- Bagvagt ledelse i weekend og ferier
- Kontering
- Ferieplanlægning og sikre dækning ved borgerne.
- Sygdom, fravær og barsel, statistikker over sygefravær, opfølgning på tendenser og overblik over sygefraværstendenser. Herunder også opfølgning på sygdom og sikre om arbejdspladsen kan medvirke til en fornuftig tilbagevendigsplan
- Med i team om medarbejdernes sikkerhed og valg af system til overfaldsalarmer.
- Teknisk assistance og oplæring af teamleders til tastning i mødeplaner.
- Strukturering og været tovholder på nye procedure.
- Fokus på arbejdsmiljø
- Udrulning af århjul
- Ansvarlig for indkøb af hygiejnemidler, hjælpemidler der bruges på daglig basis
- Ansvarlig for indkøb ved Lyreco
- Deltagelse og kvalitetssikre overlap
2018 – 2021 Socialpædagog, Fonden Kanonen Afd. Galten
Døgnmedarbejder – Arbejder i blandet vagter, weekender og helligdage.
Primær Kontaktperson – Overblik over behandlingsarbejdet, samt kontakt med alle samarbejdspartnere herunder kommuner, forældre, kriminalforsorgen, pårørende, helbredssystemet for 2 borgere. Opretter og evaluerer delmål i henhold til §141 handleplan.
Statusbeskrivelser og opdatering af ICS
Sekundær kontaktperson – Understøttelse af kollega og deler ansvaret med primær kontaktperson.
Lønudvalg medlem – Medlem af udvalg hvor Løn er i fokus.
Praktikvejleder – Vejleder af studerende fra Pædagogseminarium i Aarhus
2017 – 2018 Socialpædagog, Region Midtjylland SUA, Granbakken bo- & aktivitetscenter Afd.
Askegården.
Døgnmedarbejder -Arbejde primært aften og Weekendvagter samt helligdage
Primær Kontaktperson – Overblik over behandlingsarbejdet, samt kontakt med alle samarbejdspartnere herunder kommuner, forældre, kriminalforsorgen, pårørende, helbredssystemet for 2-4 borgere. Opretter og evaluerer delmål i henhold til kommunal handleplan. Dokumentationsarbejde og primær i forhold til VUM statusbeskrivelser
Bostøtte for borger i ekstern bolig – Bostøtte til borger i egen lejlighed, med fokus på dagligdags udfordringer, samt sikre økonomi og overblik over kontakt med myndigheder
Superbruger Bosted/ Sensum
IT-Ansvarlig – Ansvarlig for IT-Drift og kontakt med regionens IT-afdeling
Teamkoordinator – overordnet overblik over behandlingsarbejdet for 4 borger samt overblik over samarbejdet med sundhedssystem, og sikre at alle elementer i arbejdet udføres rettidigt. Sikre at handleplaner følges og opfølgning på indsatser. Ansvaret for at teammedlemmer er informeret og er opdateret.
TR-Suppleant – Suppleant for Tillidsrepræsentant og sparring ved eventuelle udfordringer
2013 – 2017 Omsorgsmedhjælper, Region midtjylland SUA, Granbakken bo- & aktivitetscenter Afd. Askegården.
Døgnmedarbejder
Primær Kontaktperson Arbejde primært aften og Weekendvagter samt helligdage
Primær Kontaktperson – Overblik over behandlingsarbejdet, samt kontakt med alle samarbejdspartnere herunder kommuner, forældre, kriminalforsorgen, pårørende, helbredssystemet for 2-4 borgere. Opretter og evaluerer delmål i henhold til kommunal handleplan. Dokumentationsarbejde og primær i forhold til VUM statusbeskrivelser
Bostøtte for borger i ekstern bolig – Bostøtte til borger i egen lejlighed, med fokus på dagligdags udfordringer, samt sikre økonomi og overblik over kontakt med myndigheder
Superbruger Bosted/ Sensum
IT-Ansvarlig – Ansvarlig for IT-Drift og kontakt med regionens IT-afdeling
Teamkoordinator – overordnet overblik over behandlingsarbejdet for 4 borger samt overblik over samarbejdet med sundhedssystem, og sikre at alle elementer i arbejdet udføres rettidigt. Sikre at handleplaner følges og opfølgning på indsatser. Ansvaret for at teammedlemmer er informeret og er opdateret.
TR-Suppleant – Suppleant for Tillidsrepræsentant og sparring ved eventuelle udfordringer
2008 – 2013 Fast nattevagt, Region midtjylland SUA, Granbakken bo- & aktivitetscenter Afd.
Egegården. – arbejde som vågen nattevagt i 7-7 ordning.
Ansvarlig for rengøringsartikler – ansvaret for bestilling og ændringer i de midler der benyttes samt sikre alle sikkerhedsdatablade er tilgængelige og følges.
IT-Ansvarlig – Ansvarlig for IT-Drift og kontakt med regionens IT-afdeling
Arbejde som tilkaldevikar
2012 – 2014 Omsorgsmedhjælper tilkaldevikar, Region Nordjylland, Sødis Bakke
Afdeling for sær foranstaltninger
Borgere med udviklingshæmning hvortil flere har dom
2011 – 2013 Omsorgsmedhjælper tilkaldevikar, Randers Kommune, Holberghus
Børn og unge med ASF, ADHD
2009 – 2011 Omsorgsmedhjælper tilkaldevikar, Norddjurs Kommune, Trekanten
Rød hus
Borgere med udviklingshæmning, og fysiske handicap
2009 – 2010 Omsorgsmedhjælper tilkaldevikar, Norddjurs Kommune, Nærheden
Enkeltmands projekt – Ung mand med Infantil autisme
2012 – 2014 Kommunal ledsager, Norddjurs Kommune
Kommunal ledsager for borger med udviklingshæmning.
Uddannelse
2014 – 2017 Professionsbachelor som Social- & Special pædagog
Via University College, Campus C, Merithold PA14SM
1996 – 1998 Lagerekspedient Elev,
Nymann Autoparts Grenå
1995 – 1996 HG – Handelsskolens Grunduddannelse,
Grenå Handelsskole
1984 – 1995 Folkeskole Bhv – 10 klasse,
Søndre skole Grenå
Sprog
Engelsk Tale, Skrive, Læse
Dansk Modersmål.
IT-kompetencer
Officepakken Rutineret bruger.
Bosted/ Sensum Superbruger
Opsætning & rep Superbruger.
Fritidsinteresser
I min fritid bruger jeg tiden med min familie, og plejer min store interesse indenfor IT. Jeg bruger gerne min tid sammen med min familie og venner. Når jeg sysler med min store interesse for IT og tekniske detaljer, får jeg fornyet energi. Det kan blandt andet være ved at sidder med vagtplanlægningens puslespil
- Når vejret er til det går jeg gerne en god lang tur i Vorup enge.
- Er der tid til det læser jeg gerne en god krimibog, helst John Grisham, eller Stieg Larson
- Hjernen får ny energi, når jeg roder med mine forskellige projekter indenfor mit interessefelt.
Kurser
2020 Observations Dokumentation
2020 KAT – Kognitiv Adfærds Terapi – overbygning
2020 Valgmodul Diplom i Ledelse – Ledelse og Coaching – Via
2019 ART-Træner uddannelse
2019 KAT – Kognitivt Adfærds Terapi
2018 Praktikvejleder kursus
2015 Nænsom Nødværge
2014 Førstehjælp
2013 Kursus i konflikthåndtering – genopfriskning.
2013 KRAP, Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende, Pædagogik
Psykologcenteret i Viborg
2012 Kursus i udviklingshæmning og psykiske lidelser.
2009 Kursus i konflikthåndtering